„Nagy dilemmám, hogyan tudok jól segíteni”

A baranyai megyeszékhelyen működő KheTanodába járó gyermekek és édesanyák számára valósította meg projektjét Kapás Réka, az Aspektus Csoport pécsi ösztöndíjasa. Még a gyakornoki képzésén hallott a Meséd anyakörről, aminek célja, hogy az anyák segítségével buzdítsa a gyermekeket az olvasásra. Réka célja az volt, hogy a tanodába járó gyerekekkel és anyukáikkal kreatív csoportalkalmakat hozzon létre.

Miközben az emberek egyre inkább elszigetelődnek egymástól, ebben a zivataros világunkban szükség van a stabil, összetartó közösségek építésére” – magyarázta Réka, aki első lépésként feltérképezte, milyen témák érdeklik leginkább a résztvevőket. Mik azok az alkotói tevékenységek, amelyeket eddig nem volt alkalmuk kipróbálni, de egy program keretein belül nyitottak lennének rá.

A tanoda nem volt ismeretlen Réka számára, egyetemi tanulmányai alatt szakkollégiumi önkéntes tevékenységét itt töltötte, így ismerős terepre tért vissza. A tanoda vezetősége és munkatársai szívesen fogadták tevékenységét. Bízott benne, hogy a gyermekek is lelkesen várják majd a foglalkozásait. Nagy hangsúlyt fektetett a kreatív, művészeti tevékenységekre, szívesen vitt magával különböző pszichológiai jellegű gyakorlatokat, amiket az egyetem során vagy a gyakornoki program képzése alatt sajátított el.

Tartottam két egész délutános kreatív foglalkozástm és a gyerekek percek alatt mindent eltüntettek, amit alapanyagnak vittem.” A résztvevők lelkesedése megdöbbentő volt számára, ahogy meghatározó volt azt is látnia, mennyit számít a hátrányos helyzetű gyerekeknek a figyelem, ha foglalkoznak velük. A gyerekekkel könnyen alakított ki kötődést, foglalkozásról-foglalkozásra egyre nyitottabbak lettek. Réka úgy érezte, minden készülés, ráfordított energia megérte. A résztvevők pozitív visszajelzéseket adtak, hangsúlyozták, hogy jó volt számukra kimozdulni az otthoni légkörből.

Közben Réka motivációja egyre inkább növekedett. Szemmel láthatóan hatott tevékenysége a résztvevők érzelmi állapotára. Ezért arra gondolt, hogy kialakítana a tanoda számára egy folyamatot, amire építhetnek a későbbiekben.

A gyakornoki programmal párhuzamosan mentorálással is foglalkozott Tanítsunk Magyarországért programjában, ezt a tevékenységet amúgy évek óta végzi. Baranya megye kisebb, hátrányos helyzetű falvaiban támogatja a rászoruló gyermekeket. Véleménye szerint „minél többet lát az ember a nyomorból, ami amúgy Magyarországon is van,

annál inkább azt érzi, hogy tenni kell valamit.


Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.


Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.