A sztereotípiák ledöntése és az elfogadás elősegítése

Ukrajnából menekült gyermekeket mentorált Halász Csenge, az Aspektus Csoport szegedi gyakornoka. Feladatai közé tartozott a mentorálás, tanítás, fejlesztés, és emellett Csenge fontosnak érezte saját elképzelései megvalósítását is.

Eredetileg középiskolásoknak szóló, antirasszista projektet terveztem indítani, amiben arra akartam motiválni a diákokat, hogy törjenek ki az általános előítéleteik közül. Az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára készített dolgozatomban hasonló témával foglalkoztam: pedagógusjelöltek véleményét mértem fel a cigány-roma kisebbségek megítéléséről, a köréjük épített tévhitekről. Statisztikai mérések segítségével megállapítottam, hogy az előítélétességet nagyban befolyásolja a meglévő társadalmi megítélés” – magyarázta Csenge.

Az új helyzet új kihívások elé is állította Csengét. “Meglepődtem, mert a saját ötletem kapcsán nem éreztem ekkora nyomást, mint az újban.  Középiskolai nyelvszakos tanárnak készülök, nem a fiatalabb korosztályra specializálódtam, így nagy felelősséget éreztem a foglalkozások miatt. De segíteni akartam a gyerekek beilleszkedésében, hogy jó élményeket szerezzenek az iskolában. ” Csenge szakmai elhivatottsága egyre inkább erősödött a tapasztalások által. Képes volt a segítségkérésre, amikor úgy érezte, hogy megakadt. A tanoda pedagógusaihoz, szakembereihez bármikor fordulhatott gyakorlati problémák megoldásával éppúgy, mint ha szakirodalmi háttérrel kellett bővíteni a tudását.

Az akadályok ellenére felfedezte a fejlődés lehetőségét is: új képességeket azonosított magában, amiket alkalmazni tudott a foglalkozások során. Formálódott az önismerete, a saját határai felfedezése. Lelkesedése fontos feltételének azt tartotta, hogy folyamatosan meg tudott újulni. “Az óvodásokkal és a kisiskolásokkal is szívesen foglalkoztam, de nem ragaszkodtam egyik korosztályhoz sem, tudtam csoportot váltani.”

Az egyik legfontosabb eredményének azt tekinti, hogy egy kis jókedvet hozhatott a gyerekek mindennapjaiba. “Ezek a családok, a benne élő gyermekek elszakadtak a régi, megszokott otthonuktól. Jelenleg menekültszállón élnek, teljesen ingerszegény környezet veszi őket körül. Úgy érzem, hogy mi egy kis színfolt tudtunk lenni számukra.” Csenge leginkább a gyerekekre volt büszke, mivel tudta, hogy nagy nyomás alatt voltak a beilleszkedés miatt, de úgy érezte, hogy a körülményekhez képest felkészülten tudtak becsatlakozni a magyar oktatásba.


Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.


Egy nap Csengével Szegeden – rövid bepillantás az Aspektus Csoport gyakornokának mindennapjaiba

A képeket készítette és a képaláírásokat írta: Ruprech Judit

Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.