A sztereotípiák ledöntése és az elfogadás elősegítése
Ukrajnából menekült gyermekeket mentorált Halász Csenge, az Aspektus Csoport szegedi gyakornoka. Feladatai közé tartozott a mentorálás, tanítás, fejlesztés, és emellett Csenge fontosnak érezte saját elképzelései megvalósítását is.
“Eredetileg középiskolásoknak szóló, antirasszista projektet terveztem indítani, amiben arra akartam motiválni a diákokat, hogy törjenek ki az általános előítéleteik közül. Az Országos Tudományos Diákköri Konferenciára készített dolgozatomban hasonló témával foglalkoztam: pedagógusjelöltek véleményét mértem fel a cigány-roma kisebbségek megítéléséről, a köréjük épített tévhitekről. Statisztikai mérések segítségével megállapítottam, hogy az előítélétességet nagyban befolyásolja a meglévő társadalmi megítélés” – magyarázta Csenge.

Az új helyzet új kihívások elé is állította Csengét. “Meglepődtem, mert a saját ötletem kapcsán nem éreztem ekkora nyomást, mint az újban. Középiskolai nyelvszakos tanárnak készülök, nem a fiatalabb korosztályra specializálódtam, így nagy felelősséget éreztem a foglalkozások miatt. De segíteni akartam a gyerekek beilleszkedésében, hogy jó élményeket szerezzenek az iskolában. ” Csenge szakmai elhivatottsága egyre inkább erősödött a tapasztalások által. Képes volt a segítségkérésre, amikor úgy érezte, hogy megakadt. A tanoda pedagógusaihoz, szakembereihez bármikor fordulhatott gyakorlati problémák megoldásával éppúgy, mint ha szakirodalmi háttérrel kellett bővíteni a tudását.
Az akadályok ellenére felfedezte a fejlődés lehetőségét is: új képességeket azonosított magában, amiket alkalmazni tudott a foglalkozások során. Formálódott az önismerete, a saját határai felfedezése. Lelkesedése fontos feltételének azt tartotta, hogy folyamatosan meg tudott újulni. “Az óvodásokkal és a kisiskolásokkal is szívesen foglalkoztam, de nem ragaszkodtam egyik korosztályhoz sem, tudtam csoportot váltani.”
Az egyik legfontosabb eredményének azt tekinti, hogy egy kis jókedvet hozhatott a gyerekek mindennapjaiba. “Ezek a családok, a benne élő gyermekek elszakadtak a régi, megszokott otthonuktól. Jelenleg menekültszállón élnek, teljesen ingerszegény környezet veszi őket körül. Úgy érzem, hogy mi egy kis színfolt tudtunk lenni számukra.” Csenge leginkább a gyerekekre volt büszke, mivel tudta, hogy nagy nyomás alatt voltak a beilleszkedés miatt, de úgy érezte, hogy a körülményekhez képest felkészülten tudtak becsatlakozni a magyar oktatásba.
Az Aspektus Csoport gyakornoki programjában az elméleti képzést követően húsz ösztöndíjas kezdett bele saját projektje megvalósításába. Sorozatunkban velük beszélgettünk.
Egy nap Csengével Szegeden – rövid bepillantás az Aspektus Csoport gyakornokának mindennapjaiba
A képeket készítette és a képaláírásokat írta: Ruprech Judit
 Csengével egy márciusi napon, órái után találkozunk az egyetemi kávézóban. Csengével egy márciusi napon, órái után találkozunk az egyetemi kávézóban.
 Angol-olasz osztatlan tanári képzésen koptatja a Szegedi Tudományegyetem padjait. Angol-olasz osztatlan tanári képzésen koptatja a Szegedi Tudományegyetem padjait.
 A következő – online – óra előtt kicsit bejárjuk a campus impozáns tereit. A következő – online – óra előtt kicsit bejárjuk a campus impozáns tereit.
 Csenge To-Do listje ritkán üres; a komolyan vett tudományos munka mellett az Aspektus gyakornoki programhoz kapcsolódó teendőkön is folyamatosan töri a fejét. Ahogy meséli, olykor még óra közben is megy a chaten a tervezgetés. Csenge To-Do listje ritkán üres; a komolyan vett tudományos munka mellett az Aspektus gyakornoki programhoz kapcsolódó teendőkön is folyamatosan töri a fejét. Ahogy meséli, olykor még óra közben is megy a chaten a tervezgetés.
 A villamos felé sétálva áthaladunk a Dóm téren. A villamos felé sétálva áthaladunk a Dóm téren.
 A villamoson töltött idő általában zenehallgatással telik Csenge számára – az utazás a ritka alkalmak egyike, amikor végre nem kell két-háromfelé figyelni. A villamoson töltött idő általában zenehallgatással telik Csenge számára – az utazás a ritka alkalmak egyike, amikor végre nem kell két-háromfelé figyelni.
 Hazaérve meglesem kedvenc tárgyait – a plakát a pécsi aspi összejövetel alkalmával készült. Hazaérve meglesem kedvenc tárgyait – a plakát a pécsi aspi összejövetel alkalmával készült.
 Csenge találkozásunkkor az OTDK országos fordulójára készült – az oklevélen látott pályamunkájával áprilisban a pedagógia pszichológia szekcióban harmadik helyezést ért el. Csenge találkozásunkkor az OTDK országos fordulójára készült – az oklevélen látott pályamunkájával áprilisban a pedagógia pszichológia szekcióban harmadik helyezést ért el.
 Kezdődik az online óra, ahol ő prezentál, ráadásul olaszul. Hoppá. Nyilván nem értek egy szót sem, de így is hallom, hogy megy a dolog. Kezdődik az online óra, ahol ő prezentál, ráadásul olaszul. Hoppá. Nyilván nem értek egy szót sem, de így is hallom, hogy megy a dolog.
 Már bőven délután van, de most sem lesz idő ebédelni, mert… Már bőven délután van, de most sem lesz idő ebédelni, mert…
 …irány a Moti! Csenge pakol némi kései ebédet – stílusosan. …irány a Moti! Csenge pakol némi kései ebédet – stílusosan.
 Találós kérdés: melyik városban/melyik gyakornoknál láthattunk hasonló lábtörlőt? Találós kérdés: melyik városban/melyik gyakornoknál láthattunk hasonló lábtörlőt?
 
 A szegedi gyakornokok a Motiváció Műhelyben részletesen átbeszélik másnapi nagy rendezvényüket. Az Aspektus program keretében Szentesen tartanak foglalkozásokat kárpátaljai menekült gyerekeknek, akiket most egy nagy közös családi napra a szegedi tanodába hoznak el. A szegedi gyakornokok a Motiváció Műhelyben részletesen átbeszélik másnapi nagy rendezvényüket. Az Aspektus program keretében Szentesen tartanak foglalkozásokat kárpátaljai menekült gyerekeknek, akiket most egy nagy közös családi napra a szegedi tanodába hoznak el.
 Társasjátékban nem lesz hiány, de arcfestéssel, csillámtetkóval, kézműveskedéssel, zenés foglalkozásokkal és finom falatokkal is készülnek. Társasjátékban nem lesz hiány, de arcfestéssel, csillámtetkóval, kézműveskedéssel, zenés foglalkozásokkal és finom falatokkal is készülnek.
 
 
 Csak ülök és ámulok, ezek a fiatalok nagyon tudnak szervezni! Nagy az izgalom, de mindenki tudja mikor mi fog történni, és abban neki a mi a feladata. Engem lenyűgözött a precizitásuk és a csapatmunka hatékonysága. Csak ülök és ámulok, ezek a fiatalok nagyon tudnak szervezni! Nagy az izgalom, de mindenki tudja mikor mi fog történni, és abban neki a mi a feladata. Engem lenyűgözött a precizitásuk és a csapatmunka hatékonysága.
 Persze a nagy feladatok nagy érzelmeket is a felszínre hoznak – a felgyülemlett feszültséget egy közös ölelésben vezetik le… Persze a nagy feladatok nagy érzelmeket is a felszínre hoznak – a felgyülemlett feszültséget egy közös ölelésben vezetik le…
 
 …és persze egy ital sem jön rosszul a hosszú nap végén. …és persze egy ital sem jön rosszul a hosszú nap végén.

Készült az Európai Unió finanszírozásával. A szöveg kizárólag a szerző(k) sajátja, és nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió véleményét. Tartalmáért sem az Európai Unió, sem a támogatást nyújtó hatóság nem tehető felelőssé.
